Intrebari frecvente

ce spun parintii despre noi

CHIAR ACUM este cel mai bine să începi terapia sau cel puţin să beneficiezi de evaluare. Cercetările arată că strategia “aşteaptă că o să vorbească el când e pregătit” nu funcţionează în peste jumătate din cazuri.

Așadar, când copilul are 2 ani și nu numește jucării/părți ale corpului/animale/alimente/obiecte, nu face cereri verbal, nu execută comenzi simple (dă-mi, pune,ia), nu folosește DA/NU cu sens, sau când ai sesizat dificultăți în limbajul copilului, mergi cu copilul la specialist.

Datoria noastră, atât a părinţilor cât şi a specialiştilor, este să ajutăm copilul să vorbească sau să dobandească achiziţiile specifice vârstei. Intervenția timpurie are o importanță majoră în dezvoltarea copilului, cu cât intervenim mai repede, cu atât este mai bine pentru copil.

Progresul copiiilor, ca oricare alt proces, este influenţat de mai mulţi factori precum: prezenţa constantă la şedinţele de terapie, respectarea temelor recomandate de specialişti şi potenţialul copilului. 

Este foarte important să înţelegem că procesul terapeutic poate fi de lungă durată şi, de asemenea, nu uita că fiecare copil învaţă diferit fiind necesar să încerci cât mai multe metode pentru a o descoperi pe cea mai potrivită.

Pentru a vă ajuta să înţelegeţi ce înseamnă procesul de verbalizare vă puteţi imagina o piramidă la baza căreia se află atenţia apoi abilităţile sociale (imitaţia, jocul) apoi limbajul receptiv (ceea ce noi ştim, recunoaştem) iar vârful piramidei fiind reprezentat de limbajul expresiv (ceea ce noi spunem). În cazul în care una dintre aceste componente este afectată tot acest proces va fi influenţat. 

Aşadar, atunci când copilul “înţelege tot” dar nu vorbeşte, recomandăm o vizită la specialist pentru a determina cauza şi pentru a realiza un plan de lucru potrivit nevoilor copilului. 

Primim tot mai des această întrebare din partea părinţilor iar răspunsul dat de fiecare dată este că atât grădiniţa cât şi terapia au o importanţă majoră asupra dezvoltării copilului. Motivele principale pentru care noi recomandăm înscrierea copilului în colectivitate sunt următoarele:

  • Creşterea capacităţii de imitare (copiii se imită mult mai bine şi mai uşor unul pe altul)
  • Creşterea timpului petrecut în sarcină
  • Creşterea toleranţei la frustrare
  • Dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă

Aceste beneficii oferite de grădiniţă nu înlocuiesc însă procesul terapeutic. În terapie, specialistul este cel care se adaptează nevoilor copilului iar la grădiniţă copilul este cel care trebuie sa se adapteze mediului prin tehnicile învăţate în terapie. 

În primul rând este foarte important să selectezi activităţile potrivite ţinând cont de vârsta copilului şi de preferinţele acestuia. De exemplu, dacă vrei să citeşti poveşti unui copil de 2 ani atunci alegi o carte cu cât mai multe imagini şi cât mai puţin text punând accentul mai mult pe descrierea imaginilor, a personajelor, a acţiunilor din poveste şi mai puţin pe citirea textului propriu-zis. 

 În al doilea rând, la fel de importantă este o bună organizare a mediului de joacă astfel încât copilul să nu fie distras şi de alte jocuri în timpul unei activităţi. 

Şi nu uita că întotdeauna buna dispoziţie stă la baza implicării copilului în orice activitate. 

Ecranele sunt un subiect controversat în zilele noastre. Efectele pe care acestea le au asupra dezvoltării copiiilor, mai ales în primii ani de viaţă, sunt nocive şi greu de remediat. 

Aşadar, în primul an de viaţă acestea trebuie să fie excluse. Cu toate acestea, nu trebuie să le negăm existenţa aşa că, atât timp cât copilul se uită ghidat la anumite programe potrivite vârstei (cântece, desene) şi pentru perioade scurte de timp (nu mai mult de 30 de minute pe zi) poate fi considerat în regulă.

Cu toate acestea recomandăm înlocuirea accesului la ecrane cu alte tipuri de activităţi.

Conform cercetătorilor “Psychology Today”, terapia online este similară în ceea ce priveşte calitatea şi progresul şi poate avea beneficii extra precum:

  • Programarea unei şedinţe este mai facilă deoarece se economiseşte timpul petrecut pe drum
  • În cele mai multe cazuri, învăţarea se realizează mai uşor deoarece se petrece în mediul copilului. Mai mult de atât, părinţii sunt mult mai implicaţi, abilităţile învăţate fiind mai repede generalizate. 
Call Now Button